Fra barn til voksen med tværfagligheden i fokus
Temadagen har til formål at skabe indsigt og overblik over både ligheder og forskelle i sagsbehandling før og efter det fyldte 18. år.
Målet er at give bedre mulighed for i den daglige sagsbehandling at inddrage relevante samarbejdspartnere med fokus på at understøtte en alderssvarende udvikling – eller den udvikling, der er mulighed for at skabe for den enkelte unge.
Indhold:
- Det juridiske fokus på den unges alder
Overblik over regler, der er målrettet parten hhv. under eller over 18 år
Udgangspunktet er Barnets Lov §§ 122 og 123
Partsstatus før det 18. år – og betydningen for sagsbehandlingen
Partsstatus ved det 18. år – og konsekvens for både sagsbehandling og part (ansvar for eget liv) - Deling af oplysninger på tværs af en organisation
- hvad kan deles om barnet/den unge og familien
- det informerede samtykke
- dokumentation, der kan understøtte den helhedsorienterede tilgang - Rammer for bevilling og krav om tværfaglig indsats
– lovgivning, serviceniveau og individuel og konkret vurdering
Barnets lov har til formål at sikre, at børn og unge inddrages tidligt i beslutninger der har direkte betydning på de muligheder barnet har for udfoldelse, leg, socialt samvær, udvikling af både personlige og faglige kompetencer igennem barndom og ungdom.
Der stilles krav til sagsbehandleren om at inddrage ”Samme alder og samme livssituation’” med fokus på at understøtte den alderssvarende udvikling – fysisk, psykisk og socialt
Gennemgang af de processuelle krav i Barnets Lov (bl.a. inddragelse og opfølgning)
Gennemgang af lovens krav om tværfaglighed
Gennemgang af Folkeskolelovens indhold og dermed skolens ansvar
Samspil med SEL § 83 (hjemmehjælp), ret til ledsageordning som barn og ung og fokus på valg af produkter i SEL § 112 der har fokus på selvstændighed og alderssvarende udvikling
Et kig på muligheder og afgrænsninger
- Folkeskoleloven
- KUI-loven
- Beskæftigelsesloven
- Serviceloven - Faktisk anvendelse af overgangsreglerne:
Hvad skal der tages stilling til jf. BL §§ 122 og 123:
fokus på:
- den unges ønsker til boligform
- transportform og konsekvens af at der allerede er bevilget SEL § 114-bil
- stillingtagen til uddannelse/forsørgelse (ordinær uddannelse, FGU eller STU)
- krav til den unge ift samarbejde med hjemmeplejen
- samarbejde med skolen om afdækning af evnen til at være arbejdsleder
- støtte via Jobcenter til forældre ift ophør af Tabt arbejdsfortjeneste
- myndighedens skærpede fokus på at den unge skal vejledes og støttes i at indgå i opgaven som ansøger og modtager af indsats
- manglende habilitet og krav om værge til unge, der ikke kan selv
- prisen på et ungdomsliv – merudgifter som ung - Når den unge fylder 18 år:
- Hvilke afgørelser skal være klar til selve dagen, hvor det 18. år indtræder
(i forhold til sagsbehandling og i forhold til iværksættelse af indsatser)
- hvad med økonomien – den unges og forældrenes
- betydningen af ”samme alder og samme livssituation” som et vilkår for alle typer af afgørelser, nu ift at være ung og juridisk voksen - Handlekommune og betalingskommune
Kort om pligten til at træffe afgørelser og betale for indsatsen både før og efter det fyldte 18. år.
Hvis du sidder og træffer afgørelser om handicapkompensation til børn og unge, er dette kursus måske noget for dig!
Tidspunkt: mandag d. 27. marts 2025 kl. 8:30 til 15:30, Kl. 8:15 bliver der serveret kaffe/te samt der serveres sandwich til frokost.
Lokation: Gydevang 2 i 3450 Allerød
Underviser: cand. jur. Anita Klindt
Pris: 1450 kr.
Tilmelding kan ske i bunden af denne side eller ved at kontakte afdelingsleder Lotte Haugaard på lhau@falck.dk eller 40 28 32 63. Har du yderligere spørgsmål, står vi ligeledes til rådig på forannævnte. Tilmelding skal ske senest d. 15 marts.