Mentalt velvære

Trivsel på arbejdspladsen

At trives betyder både at føle sig godt tilpas og at være i en god udvikling. For at føle sig godt tilpas, og for at opleve en god udvikling i og på sit arbejde, skal der flere ting til.

De seks guldkorn

  1. Indflydelse – du kan påvirke vigtige beslutninger og forhold omkring dit arbejde
  2. Social støtte – du har gode relationer til kollegaer og nærmeste leder, og der er gensidig interesse og opbakning
  3. Mening – du oplever dit arbejde som meningsfuldt og føler, at du kan gøre en vigtig forskel
  4. Belønning – du får anerkendelse og feedback for dit arbejde, og følelsen af at andre finder din indsats værdifuld
  5. Forudsigelighed – der er en vis forudsigelighed i dit arbejde, og du har mulighed for en vis kontrol
  6. Krav – kravene til dig balancerer fornuftigt mellem det nemme og det udfordrende

(Et syvende guldkorn kunne være Rum – dvs. at de fysiske rammer (lys, lyde, lugte, indretning, møblement) gør det muligt for dig at udføre dit arbejde uden for mange kompromiser.)

 

- Defineret af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Oplevelsen af at trives er personlig, men den skabes i samspil med andre. Husk derfor at bidrage til et godt samarbejde, og meld klart ud, hvad du kan byde ind med.

De syv punkter vil ikke altid være lige meget til stede i dit arbejdsliv. Det kan skyldes mange forskellige forhold. Det vigtigste er, at du forholder dig aktivt til din trivsel – eller mangel på samme. Et godt råd er derfor, at du fra tid til anden stopper op og reflekterer over, hvilke(t) punkt(er), der fortjener mere af din opmærksomhed. Og at du bruger din refleksion til at vurdere, hvordan trivslen kan styrkes.

Trivsel handler også om forholdet mellem ens arbejdsopgaver og de relationer, der skal til for at kunne løse arbejdsopgaverne. 
Vigtigt for din trivsel på arbejdet er derfor også:

  • Samarbejdsevne – at man formår at samarbejde om opgaverne.
  • Tillid – at man formår at have tillid til hinanden i tale og handlinger.
  • Gennemsigtighed – at det bliver tilpas synligt, hvorfor beslutninger træffes, som de træffes.
  • Gå efter bolden – det bidrager til et tillidsfuldt miljø.
  • Del din viden – det bidrager til fælles forståelse.