Skrevet af Stefan Risom Witt, professionsbachelor i fysioterapi
Ergonomi er en central faktor i skabelsen af et sundt og produktivt arbejdsmiljø. I takt med, at vores forståelse for ergonomiske principper har udviklet sig, er det blevet klart, at det handler om mere end blot at finde den "korrekte" arbejdsstilling. Det handler i høj grad om at tilpasse arbejdet til den enkelte medarbejder og skabe en dynamisk hverdag, hvor bevægelse og variation spiller en afgørende rolle.
Arbejdstilsynet beskriver et godt ergonomisk arbejdsmiljø, hvor det handler om at forebygge arbejdsrelatererede muskel- og skeletbesvær. Udgangspunktet er, at det arbejde, der skal udføres, skal tilpasses til den person, som udfører arbejdet, og ikke omvendt.
Tidligere forstod man god ergonomi som:
- Statiske arbejdsstillinger over længere perioder
- Fastlåst kropsholdning, hvor stol og bord er tilpasset hertil
- Mindre fokus på aktive pauser og bevægelse
- Brug af hårde overflader for at undgå, at kroppen falder sammen, og man får en dårlig kropsholdning
I dag anbefaler man bevægelse og pauser for at undgå at blive i den samme position i længere tid. Sørg for at bevæge dig igennem din arbejdsdag, og hold små pauser på 1-2 minutter hvert 30. minut. Hold ergonomiske pauser af 5 minutters varighed hver time, hvor du bevæger dig lidt mere.
Faktisk viser en undersøgelse, som blev foretaget i et stort studie på 45.000 deltagere, at personer, der sidder ned 75% af deres arbejdstid eller mindre, har en signifikant til markant nedsat risiko for en dårlig generel helbredstilstand, især ryg- og nakkesmerter, sammenlignet med dem, der sidder ned hele arbejdstiden.